سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2745878

  بازدید امروز : 66

  بازدید دیروز : 549

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
کمیل کسان خود را بگو تا پسین روز پى ورزیدن بزرگیها شوند و شب پى برآوردن نیاز خفته‏ها . چه ، بدان کس که گوش او بانگها را فرا گیرد ، هیچ کس دلى را شاد نکند جز که خدا از آن شادمانى براى وى لطفى آفریند ، و چون بدو مصیبتى رسد آن لطف همانند آبى که سرازیر شود روى به وى نهد ، تا آن مصیبت را از او دور گرداند چنانکه شتر غریبه را از چراگاه دور سازند . [نهج البلاغه]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/6/13::: ساعت 12:44 عصر

نظر حضرت امام خمینی (ره) درباره منصور حلاج چی بوده؟ موافق ایشان بودند یا مخالف؟

تعبیراتی که حضرت امام در مورد اشخاصی چون حلاج و بایزید بسطامی دارند ؛ظاهری دو گانه دارد .از طرفی حلاج در برخی از اشعار امام ،نماد انسان کامل و رسیده ،معرفی میگردد همانگونه که در مطلع آغازین دیوان اشعار امام آمده است :
من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم
فارغ از خود شدم و کوس اناالحق بزدم همچومنصور خریدار سر دار شدم
و از سویی ،از برخی سخنان ایشان بر می اید که «اناالحق» حلاج، نشان از نقصان وی در فنای الهی و نرسیدن وی به تمکین و طمانینه در این سیر می باشد.(سر الصلوة، امام خمینی، 102)
در توضیح و توجیه این دوگانگی ذکر نکاتی ضروری به نظر می رسد:
1.عرفا در عرفان اسلامی دارای چهار سیر می باشند که به اسفار اربعه ،معروف است.اولین سیر از این اسفار چهارگانه، سیر از خلق و مخلوقات به سوی خدایمتعال می باشد ؛که تمام منازل و مقاماتی که در عرفان عملی مطرح بوده ناظر بر همین سیر می باشد.نهایت و مقصد این سیر،فنای در صفات الهی می باشد و عرفا در این فنا بر دو گروه عمده تقسیم می شوند: عارفانی که به طمانینه رسیده و این فنا و از خود بیخود شدن ،سکینه و ارامش آنها را نمی گیرد و حتی در همان حالت هم با وجود غفلت از خود،تمام واجبات خود را انجام داده و هیچ فریضه ای از انان فوت نمی شود؛و گروهی که به این کمال نرسیده و با رسیدن به این مرحله ،حقیقت این حالت را افشا می کنند و سخنانی از قبیل «اناالحق»حلاج بر زبان می رانند و در واقع ،حکم مجنون و صبی را در این حالت دارند ؛که از انان تعبیر به ناقصان این راه میشود.منصور در کلام امام از این گروه شمرده می شود.
2.حضرت امام با وجود چنین سخنی، نکته ای را نیز بازگو می نمایند و ان اینست که :«اگر کلامی از بعض علمای نفس و اهل معرفت دیدند یا شنیدند،به مجرد آنکه به گوش آن ها آشنا نیست یا مبنی بر اصطلاحی است که ان ها را از ان حظی نیست،بدون حجت شرعیه ،رمی به فساد و بطلان نکنند و از اهل آن توهین و تحقیر ننمایند...»(همان،38)با توجه به چنین سخنی ،با وجود اینکه امام حلاج را ناقص راه معرفی میکند؛ وی را به دلیل «اناالحق»که ریشه در فنای عرفانی و وحدت وجود عرفانی دارد ،نسبت کفر و ارتداد نداده است.
3.اما اینکه به چه دلیل امام در اشعارشان از منصور ،با تعبیراتی یاد می کنند که نشان از کمال وی دارد می تواند توجیهات گوناگونی داشته باشد که ما فقط به یکی از انان اشاره می کنیم و ان عبارتست از اینکه: برخی از افراد به عنوان نماد و سنبل برخی از صفات قرار می گیرند؛ به طور مثال: حاتم طایی نماد عطا و بخشش قرار گرفته است در حالی که ممکن است افرادی بخشنده تر از او هم یافت شوند؛ همینگونه است منصور حلاج که در اشعار عرفانی ،نماد کمال و رسیدن به مقصود می باشد.
4. نکته ای که ذکر آن در اینجا ضروری به نظر میرسد اینست که، در عرفان اسلامی، تنها آموزه هایی مورد پذیرش قرار میگیرد که مطابق با شرع و کتاب و سنت باشد. در غیر این صورت هیچ اموزه مخالف شرعی ،مورد پذیرش نمی باشد. البته با رعایت این نکته که برای فهم اموزه های عرفانی، فهم زبان و اصطلاحات این علم ضروریست. با توجه به این مساله، برخی از نظرات حلاج به ظاهر با ایات و روایات، سر ناسازگاری داشته و همین امر سبب طرد او گشته است؛ مانند: نظریه او درباره مومن بودن فرعون هنگام غرق شدن و اینکه او با ایمان از دنیا رفته،که با صریح ایات قران کریم مخالف است؛ ویا نظریه او درمورد حج که معتقد بوده برای حاجی شدن نیاز به طی مسافت و رفتن به سرزمین مقدس مکه نیست بلکه می توان حج را در خانه نیز به جای اورد.
نتیجه:
به نظر میرسد حضرت امام نه مخالف کامل حلاج حساب می شود که به طرد او پرداخته و حکم به ارتداد او دهد و نه با او کاملا موافق بوده است ،بلکه ملاک و میزان عارفان عالمی چون امام، برای قضاوت در مورد اشخاص، شرع مقدس بوده است.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید